سایت فناوری اطلاعات نفیر نجف آباد

سایت فناوری اطلاعات نفیر نجف آباد اخبار آی تی

سایت فناوری اطلاعات نفیر نجف آباد

سایت فناوری اطلاعات نفیر نجف آباد اخبار آی تی

ماشین بدون سرنشین گوگل، سالار جاده‌ها

گوگل,ماشین بدون سرنشین

ماشین بدون سرنشین گوگل، سالار جاده‌ها

رانندگی بدون دخالت انسان در خیابان‌های شهر دیگر رویایی دست‌نیافتنی نیست. چند سال است شرکت‌های بزرگی مانند گوگل تمرکز خود را روی خودروهای بدون راننده گذاشته‌اند. البته نمونه‌های مختلفی از این خودروها وجود دارد، اما این اولین بار است غول اینترنتی دنیا به تنهایی تمام مراحل طراحی و ساخت چنین خودرویی را انجام می‌دهد.

گوگل سرانجام پس از ماه ها تلاش از آخرین پروژه Google X ، یعنی خودروی بدون راننده خود رونمایی کرد. گروهی موسوم به Skunk Works به رهبری سرگئی برین از بیانگذاران گوگل این طرح را به سرانجام رساندند. این ماشین دو سرنشینه به جای پدال گاز و ترمز از حسگرهای متعدد استفاده کرده تا امنیت رانندگی بیشتر شود.

سرعت این خودرو فعلا ۲۵ مایل در ساعت است که پس از آزمایش های امنیتی به صد مایل در ساعت افزایش می یابد. هرچند گوگل خود را برای تولید صد خودروی آزمایشی در تابستان آماده کرده، اما این طرح هنوز در مرحله آزمایش نمونه اولیه است. این خودروی کوچک با ظاهری شبیه فیات ۵۰۰ قرار است ابتدا یک کنترل دستی نیز داشته باشد تا سرنشین در مواقع حساس از آن استفاده کند، اما هدف بلندمدت، رانندگی بدون دخالت انسان است.

این خودروی هوشمند که حتی تفاوت بین خطوط پیوسته یا خط چین جاده را هم تشخیص می دهد، از نقشه توپولوژی گوگل برای اطلاع از ارتفاع چراغ های راهنما، علامت ایست، فاصله جدول کنار خیابان و عرض آن استفاده می کند. به گفته برین، اگر خودروی هوشمند به استانداردهای امنیتی قابل اعتمادی برسد که مدنظر این شرکت است،امنیت بیشتری نسبت به رانندگی انسان ها خواهد داشت. فناوری ماشین بدون راننده علاوه بر افزایش امنیت و کاهش تصادف ها و تلفات جاده ای برای افراد معلول و مسن نیز بسیار کارآمد خواهد بود. گوگل مصمم است این طرح را به یک محصول تجاری تبدیل کند. (ضمیمه کلیک)


منبع : وبسایت روزنامه جام جم

آدرس منبع : http://www.jamejamonline.ir/


5 پیش‌بینی درباره آینده بازی‌های رایانه‌ای

بازی رایانه ای,نرم افزار

5 پیش‌بینی درباره آینده بازی‌های رایانه‌ای

نخستین بازی‌های رایانه‌ای دو بعدی، ساده و البته سیاه و سفید بود. بازی‌های سه بعدی و پیچیده امروز تردیدی باقی نمی‌گذارد که روند پیشرفت بازی‌های رایانه‌ای همچنان ادامه می‌یابد و در آینده شاهد پدیدار شدن فناوری‌های جذاب‌تری در این حوزه خواهیم بود.

اما براستی بازی های رایانه ای در پنج یا ده سال آینده چه تفاوتی با بازی های امروزی خواهد داشت؟ با این که پاسخ دادن به این پرسش در نگاه اول دشوار است، اما کارشناسان با بررسی روندهای تازه ای که در صنعت بازی های رایانه ای ایجاد شده، پیش بینی هایی در ارتباط با آینده این صنعت ارائه کرده اند.

1. حضور پررنگ تر واقعیت مجازی

شاید مهم ترین تفاوت میان بازی های امروزی و آنچه در آینده عرضه می شود، تفاوت در کیفیت گرافیکی آنها باشد. در حقیقت فاصله میان دنیای واقعی و دنیای مجازی در بازی های آینده بشدت کمرنگ شده و حتی تشخیص این دو برای کاربر بمراتب دشوارتر خواهد شد.

در این میان، صفحات نمایش واقعیت مجازی را که روی سر کاربر قرار می گیرد و در اصطلاح HMD خوانده می شود، باید اصلی ترین شاخص تحول در ارائه واقعیت مجازی در بازی های رایانه ای آینده دانست.

معروف ترین این دستگاه ها را باید اوکولوس ریفت (Oculus rift) دانست. این دستگاه که بشدت مورد استقبال قرار گرفته، می تواند تصویری شفاف و باورپذیر از واقعیت را برای کاربری که آن را روی سر می گذارد، ایجاد کند. این دستگاه که احتمالا یک تا دو سال آینده به بازار عرضه می شود، قیمتی حدود یک میلیون تومان خواهد داشت.

شرکت ژاپنی سونی مدتی پیش از دستگاه واقعیت مجازی خود رونمایی کرد. این دستگاه که مورفیس (Morpheus) نام دارد، زاویه دید 90 درجه و با کیفیت 1080 پیکسلی را در اختیار کاربر قرار می دهد. این دستگاه می تواند در بازی های کنسول این شرکت یعنی پلی استیشن استفاده شود. مدیران سونی بر این باورند که این فناوری آینده بازی های رایانه ای را متحول می سازد.

2. نمایشگر دوم برای کاربر

اشتیاق شدید بازار برای خرید تلفن همراه هوشمند و تبلت، سبب شده رقابت میان شرکت های اصلی سازنده کنسول بازی (سونی، مایکروسافت و نینتندو) داغ تر شود و این شرکت ها به فکر ارائه نمایشگر دوم برای کاربران خود بیفتند.

برای نمونه شرکت نینتندو در کنسول دستی خود با نام گیم پد Wii U صفحه نمایش دومی را جای داده است. این صفحه نمایش دوم کاربردهای مختلفی برای کاربر خواهد داشت. برای نمونه در بازی هایی که کاربر به اهدافی شلیک می کند، این صفحه دوم برای نمایش نقشه مسیر به کار خواهد رفت.

مایکروسافت محصولی با عنوان «عینک هوشمند ایکس باکس» (Xbox SmartGlass) طراحی کرده است. البته اشتباه نکنید، خبری از عینکی مشابه عینک گوگلی نیست. این محصول صرفا یک برنامه رایانه ای است که می توان آن را روی گوشی همراه، لپ تاپ یا رایانه نصب کرد و اطلاعاتی مانند آمارهای مربوط به بازی و مواردی از این قبیل را که در صفحه متصل به کنسول نمایش داده نمی شود، مشاهده کرد.

3. بازی های با متن باز

احتمالا دیده اید بسیاری از بازی های نصب شده روی گوشی های همراه هوشمند، رایگان یا بسیار ارزان هستند. بسیاری از این بازی ها که شرکت های بسیار کوچک یا حتی تنها یک برنامه نویس طراحی کرده، از نوع متن باز است. از آنجا که بسیاری از برنامه نویسان از توانایی مالی برای خرید بسته های برنامه نویسی بازی همچون SDK برخوردار نیستند، به استفاده از راهکارهای متن باز برای این منظور روی می آورند.

همان طور که به لطف وجود شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاری ویدئو (نظیر یوتیوب) هر کسی می تواند وارد دنیای فیلمسازی شود، در آینده نیز شاهد حضور قابل ملاحظه بازی های متن باز از سوی برنامه نویسان و شرکت های گمنام خواهیم بود.

4. واقعیت افزوده

چند سالی است «واقعیت افزوده» (AR) بشدت مورد توجه برنامه نویسان گوشی های هوشمند قرار گرفته، به طوری که چند برنامه مختلف واقعیت افزوده برای گوشی های هوشمند طراحی شده است. برای نمونه هر کاربر می تواند دوربین گوشی خود را در برابر یک مکان گردشگری یا رستوران بگیرد و اطلاعاتی در مورد آن مکان را روی تصویری روی نمایشگر گوشی خود مشاهده کند.

تاکنون گام هایی برای گنجاندن واقعیت افزوده به بازی های رایانه ای برداشته شده، اما این گام ها بسیار محدود است و باید انتظار پیشرفت های قابل ملاحظه ای را در این خصوص داشت. برای نمونه با یکی از برنامک های عرضه شده در این خصوص که روی گوشی هوشمند نصب می شود، می توانیم به اشیای مختلفی که در اتاقمان مشاهده می کنیم شلیک کنیم و شاهد سرنگون شدن آن در صفحه نمایشگر گوشی باشیم.

همچنین شاید با برنامه های مختلفی که برای عینک گوگلی ساخته می شود، حتی نیازی به بلند کردن گوشی یا کنسول نباشد و با اشیایی که در دنیای واقعی می بینیم هم بتوان بازی کرد.

5. بازی بر فراز ابرها

با پیشرفت هایی که چند سال اخیر در زمینه رایانش ابری صورت گرفته، تردیدی نمی ماند که این فناوری می تواند آینده بازی های رایانه ای را دگرگون سازد. امروزه ارتباط با سرورهای ابری بمراتب ارزان تر، سریع تر و مورد اطمینان تر از گذشته شده است.

شرکت سازنده بازی معروف سیمز (Sims) یکی از نخستین شرکت هایی بود که از این فناوری استقبال فراوانی کرد. از نظر کارشناسان این شرکت، فناوری ابری بخش مهمی از آینده صنعت بازی های رایانه ای خواهد بود.

اما فناوری رایانش ابری چه مزایایی دارد؟ یکی از اصلی ترین مزیت های این فناوری را باید در سهولت دسترسی به بازی های مختلف دانست. در حال حاضر برای دسترسی به بازی هایی با کیفیت بالا، نیازمند نصب این بازی ها روی سیستم شخصی هستیم که البته حجم زیادی از دستگاه می گیرد. علاوه بر این نصب به روزرسانی های آن نیز موجب دشواری های بیشتری برای کاربران می شود.

با فناوری ابری، فقط کافی است به اینترنت متصل شویم تا از آخرین نسخه بازی مورد نظر استفاده کنیم. در این صورت اطلاعات هر کاربر و نیز امتیازات دریافت شده او محفوظ می ماند.


سامسونگ رقیب اوکولوس ریفت را می سازد


اوکولوس ریفت را باید نخستین دستگاه واقعیت مجازی قرار گیرنده روی سر دانست، اما بتازگی اعلام شده سامسونگ قصد دارد دستگاهی مشابه را امسال وارد بازار کند.

این دستگاه از آخرین فناوری های پردازشی سامسونگ بهره خواهد برد. کاربران با قرار دادن این دستگاه برابر چشمان خود می توانند بازی های مختلف سه بعدی اندرویدی را بازی کنند.

ظاهرا این شرکت کره ای قصد دارد این فناوری را با کمترین قیمت ممکن عرضه کند تا به این ترتیب بازار جدید را به تسخیر خود در آورد.

با این که هنوز جزئیات چندانی از این دستگاه ارائه نشده، اما این شرکت چند نمونه اولیه از این دستگاه را به برنامه نویسان مختلف داده تا ضمن بررسی معایب و مزایای آن، برنامه های ویژه این دستگاه را طراحی کنند. (ضمیمه کلیک)

صالح سپهری فر


منبع : وبسایت روزنامه جام جم

آدرس منبع : http://www.jamejamonline.ir/

چگونه با گوشی همراه تلویزیون تماشا کنیم

تلویزیون,گوشی


چگونه با گوشی همراه تلویزیون تماشا کنیم

شاید شما هم به این فکرکرده باشید که چگونه می‌توانید برنامه‌های تلویزیونی را روی تلفن‌همراه خود مشاهده کنید. پاسخ پرسش شما در یک بخش خلاصه نمی‌شود؛ زیرا برای دیدن برنامه‌های تلویزیونی روی گوشی‌های تلفن‌همراه راه‌های زیادی وجود دارد. در این مطلب ما به بررسی پنج مورد از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

استفاده از گوشی های تیونر دار

شما می توانید برای دیدن برنامه های تلویزیون از گوشی های تیونر دار استفاده کنید. این روش البته ساده ترین راه است، اما متاسفانه بهترین نیست. زیرا بیشتر گوشی هایی که همراه تیونر عرضه می شوند کیفیت مناسبی ندارند و جزو گوشی های درجه چندم بازار به حساب می آیند و خرید آنها از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست؛ زیرا بعد از مدتی این گوشی ها دچار خرابی یا مشکل شده و معمولا نیز قابل تعمیر نخواهند بود.

استفاده از گوشی های دارای گیرنده دیجیتال

راه حل دوم این است گوشی ای انتخاب کنید که دارای گیرنده دیجیتال باشد، یعنی بتواند از امواج دیجیتال که توسط صدا و سیما ایجاد می شود استفاده کند. مانند دستگاه های گیرنده تلویزیون دیجیتال، کافی است گوشی خود را روشن کنید و در مکانی که امواج دیجیتال را ساپورت می کند، منتظر پوشش سیگنال بمانید. اگر شما می خواستید تا این لحظه اخبار یا برنامه های سرگرمی تلویزیون را در سفرهایی که باید بروید ببینید، حالا این مهم به حقیقت پیوسته است و شما می توانید از دیدن سرگرمی های محبوبتان در صفحه نمایش موبایلتان لذت ببرید، آن هم با کیفیت دیجیتال.

برتری این روش نسبت به روش اول در کیفیت بالای آن است. در اینجا چند مدل تلفن همراه را که گیرنده دیجیتال دارند، معرفی می کنیم:

Nokia-7710 Nokia-7700

Nokia N77 Nokia N92

Nokia N-96 LG - U900

LG - U960 LG - KU950

Motorola - A680i SGH-P910

SGH-P920 SGH-P930

SGH-P940 SGH-F510

GSmart t600 GSmart q60

sagem-my-mobile-tv N7100

استفاده از سایت هایی که شبکه های تلویزیون را مستقیم نشان می دهند

این که شما به سایتی بروید که برنامه های تلویزیونی را مستقیم نشان می دهد و روی منوی پخش مستقیم برنامه های تلویزیونی کلیک کنید، شاید راه حل ساده ای باشد، اما علاوه بر مشکلات مربوط به سرعت اینترنت، کیفیت مطلوبی نیز به شما ارائه نخواهد کرد. شما علاوه بر شبکه های داخلی، از برنامه های شبکه های تلویزیونی خارجی هم در سایت هایشان می توانید دیدن کنید، اما همان طور که اشاره شد حتما باید اینترنت پرسرعت باشد.

استفاده از اپلیکیشن همراه تی وی

معاونت رسانه های مجازی صداوسیما، متناسب با اهداف و چشم اندازهایش، اولین خدمات خود بر بستر تلفن همراه را با عنوان برنامه کاربردی «همراه تی وی» ارائه کرده است.

نرم افزار کاربردی اپلیکیشن همراه تی وی که از سوی مدیریت شبکه همراه به اجرا رسیده است، حاوی 24 کانال از شبکه های تلویزیونی سیمای جمهوری اسلامی ایران است که با کیفیت دیجیتال روی گوشی های دارای سیستم عامل اندروید ارائه می شود.

بهره برداری از این سرویس به اینترنتی با حداقل سرعت 128 k یا سیمکارت 3Gنیاز دارد.

استفاده از سیمکارت های اپراتورهای ارائه کننده تلویزیون

بعضی از اپراتورها مانند رایتل در پورتال خود برنامه های تلویزیونی ارائه می کنند؛ به عنوان مثال رایتل بدون استفاده از برنامه ای خاص و فقط با استفاده از پورتال خود به کاربرانش برنامه های تلویزیون را به صورت مستقیم ارائه می کند؛ که البته تعرفه آن نسبت به اینترنت ارزان تر است. در این باره بهتر است با اپراتورها تماس گرفته و از چند و چون کار آگاه شوید. (ضمیمه کلیک)


منبع : وبسایت روزنامه جام جم

آدرس منبع : http://www.jamejamonline.ir/

حذف بوهای نامطبوع با نانو فیلترهای ایرانی

صنایع غذایی,بهروز قرآنی,مواد غذایی,ذرات آلوده,رایحه های نامطبوع,نانو الیاف,فیلتراسیون,نانو الیاف پلیمری,تکنیک الکتروریسی ,سرخ کردن مواد غذایی


محققان پژوهشکده علوم و صنایع غذایی موفق به ساخت نانو فیلترهایی برای جذب بوهای نامطبوع در صنایع غذایی شدند.

بهروز قرآنی عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به اهمیت مساله تصفیه هوا به ویژه در مکان های عمومی، از بین بردن بوهای نامطبوع محیط را از جمله موضوعات مهم در پاکسازی هوا عنوان کرد و گفت: یکی از رایحه های نامطبوعی که شامه افراد را آزار می دهد رایحه ای است که در اثر فرآوری و سرخ کردن مواد غذایی در سالن تولید واحدهای تولیدی صنایع غذایی و یا رستوران ها به وجود می آید و وارد محیط عمومی می شود.

وی با اشاره به لزوم استفاده از تکنولوژی های نوین در تصفیه هوا و از بین بردن بوهای نامطبوع، افزود: فیلترهای ساخته شده در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی از نانو الیافی تهیه شده اند که قابلیت بسیار بالایی در جداسازی ذرات آلوده و جذب رایحه های نامطبوع دارند که در مقایسه با انواع معمولی آن بازدهی بالاتری دارند.

قرآنی با بیان اینکه با استفاده از نانو الیاف می توان فیلترهای تمیزشونده با بازدهی بالا و وزن کمتر طراحی و تولید کرد که در نتیجه تفاوت محسوسی در کارایی این روش نسبت به استفاده از فیلترهای متداول الیافی وجود دارد، گفت: این نوع از فیلتراسیون به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و اگرچه به لحاظ تئوری کمی پیچیده به نظر می رسد اما به لحاظ علمی بسیار ساده تر بوده و مواد اولیه کمتری برای تولید مورد نیاز است.

عضو هیات علمی گروه نانوفناوری پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: این روش تولید که منجر به صرفه جویی در مصرف منابع و انرژی می شود؛ در این طرح شبکه نانو الیاف پلیمری با استفاده از تکنیک الکتروریسی تولید شده که در سطح خود دارای هزاران هزار ملکول ویژه برای جداسازی بوهای نامطبوع از محیط هستند.

قرآنی گفت: این محصول که قابلیت بالایی برای تجاری سازی دارد در حال حاضر در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به مرحله تولید علمی رسیده است و از آن می توان در تمام محیط های متفاوت که نیاز به تهویه هوای مناسب و از بین بردن رایحه های نامطبوع دارند مانند بیمارستان ها نیز استفاده کرد.(مهر)


منبع : وبسایت روزنامه جام جم

آدرس منبع : http://www.jamejamonline.ir/