سایت فناوری اطلاعات نفیر نجف آباد

سایت فناوری اطلاعات نفیر نجف آباد اخبار آی تی

سایت فناوری اطلاعات نفیر نجف آباد

سایت فناوری اطلاعات نفیر نجف آباد اخبار آی تی

کند کردن روند پیری با داروی ضد دیابت

قرص متفورمین,دیابت نوع 2,مولکول‌های سمی اکسیژن,میتوکندری

کند کردن روند پیری با داروی ضد دیابت

محققان بلژیکی به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد، یک نوع داروی ضد دیابت از خواص کند کردن روند پیری و افزایش طول عمر برخوردار است.

قرص متفورمین (metformin) به عنوان کاهنده قند خون، یکی از داروهای معمول کنترل دیابت نوع 2 محسوب می شود.

مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه «لوون» نشان می دهد، این دارو باعث افزایش تعداد مولکول های سمی اکسیژن منتشر شده در سلول شده و در کمال تعجب این مسئله باعث افزایش استحکام و طول عمر سلول می شود.

میتوکندری – کارخانه انرژی در سلول ها – جریان الکتریکی ضعیفی را برای تأمین انرژی سلول های بدن تولید می کند و مولکول های اکسیژن بسیار واکنش پذیر، محصول فرعی این فرآیند هستند.

این مولکول ها بدلیل توانایی آسیب زدن به پروتئین ها و دی ان ای و اختلال در عملکرد سلول های طبیعی مضر هستند، اما «دوز» کم آنها برای سلول بسیار مفید است؛ سلول ها از این ذرات اکسیژن فعال - پیش از هرگونه آسیب - به نفع خود استفاده می کنند.

مطالعه صورت گرفته در خصوص اثرات متفورمین بر روی کرم های گرد «Caenorhabditis elegans» با طول عمر حداکثر سه هفته، حاکی از کاهش اندازه بسیار محدود و عدم ایجاد چین و چروک در بدن جانور است.

به گفته «ووتر د هس» سرپرست تیم تحقیقاتی، متفورمین باعث افزایش اندک در تعداد مولکول های مضر اکسیژن شده و این فرآیند منجر به تقویت سلول ها و افزایش طول عمر آنها می شود.

اثربخشی متفورمین بر روی انسان هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته است، اما نتایج امیدوارکننده این مطالعه می تواند بعنوان پایه ای برای تحقیقات آینده مورد استفاده قرار گیرد.(ایسنا)


منبع : وبسایت روزنامه جام جم

آدرس منبع : http://www.jamejamonline.ir/

فلفلی که لطیفه می گوید + عکس

محققان ژاپنی به تازگی روبات جدیدی ساخته اند که می تواند احساسات انسانی را درک کند و قصد دارند آن را از فوریه امسال با قیمت 1900 دلار به بازارهای ژاپن عرضه کنند.

این روبات نخستین روبات انسان نمای جهان است که می تواند احساسات انسانی را بخواند.

شرکت «سافت بانک» سازنده این روبات آن را «Pepper» (فلفل) نام گذاری کرده است و قصد دارد آن را از فوریه امسال با قیمت 1900 دلار به بازارهای ژاپن عرضه کند. این روبات که در حومه شهر توکیو به نمایش درآمده است، پا ندارد اما دست هایی دارد که به خوبی می تواند آنها را تکان دهد.

این روبات با «ماسایوشی سان» مدیر اجرایی شرکت سافت بانک دست داد و خوش بش کرد.

این روبات از موتور عاطفی و هوش مصنوعی برپایه محاسبات ابری برای بررسی ژست، بیان و لحن گفتار انسان استفاده می کند.

سان گفت: هدف ما ساخت روبات های مهربان و خونگرمی است که بتوانند به مردم لبخند بزنند.

قد پپر 121 سانتی متر ، وزن آن 28 کیلوگرم است و رنگ آن سفید است و هیچ مویی بر سر ندارد. دو چشم عروسکی دارد و یک نمایشگر تخت بر روی سینه اش.

این روبات با مشارکت شرکت «آلدباران روباتیک» ساخته شده که متخصص طراحی، تولید و فروش روبات های انسان نمای خودکار است.

پپر علاوه بر بهره مندی از جدیدترین شیوه های تشخیص صدا، 14 حسگر دارد: دو حسگر لمسی در دستانش، سه حسگر در سرش، و شش حسگر لیزری و سه حسکر ضربه گیر در پایه اش.

این روبات همچنین دو دوربین و چهار میکروفون بر روی سر و قابلیت دسترسی به شبکه «وای فای» و اینترنت دارد. پپر می تواند آواز بخواند و لطیفه تعریف کند.

«برونو میسونیر» بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت «آلدباران» گفت: مهمترین نقشی که روبات ها می توانند داشته باشند، همدم های مهربان و عاطفی است که زندگی روزمره ما را بهبود بخشند، شادی بیاورند، به طور مداوم ما را شگفت زده کنند و موجب رشدمان شوند.

معاشرت با روبات ها در ژاپن بسیار محبوب است اما روبات های همدم تاکنون موفقیت عمده ای در بازار کسب نکرده است.

شرکت سونی چند سال پیش روبات کودک نمایی ساخت که بسیار کوچک تر از «پپر» بود و می توانست حرکات ظریفی انجام دهد، اما این محصول هرگز تجاری نشد.

شرکت هوندا نیز روبات سخنگوی «آسیمو» را ساخت که برای مصارف خانگی بسیار پیچیده و گرانقیمت بود. این روبات فقط در چند نمایشگاه عرضه شد.

هیتاچی و تویوتا نیز از دیگر شرکت های ژاپنی هستند که دستی بر ساخت روبات های انسان نما برای دوستی و معاشرت انسانی داشته اند.

محققان می گویند روبات های انسان نما می توانند به یاری سالمندانی که نیاز به کمک و مراقبت دارند بیایند.(مهر)


منبع : وبسایت روزنامه جام جم

آدرس منبع : http://www.jamejamonline.ir/

تولید آب بدون استفاده از افزودنی‌های شیمیایی

شرکت های دانش‌بنیان ,سامانه گندزدایی پیشرفته مولتی اکسیدان بکو ,گندزدایی آب

توسط محققان کشورمان صورت گرفت

تولید آب بدون استفاده از افزودنی‌های شیمیایی

محققان یکی از شرکت های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت سامانه گندزدایی پیشرفته مولتی اکسیدان بکو شدند.

سامانه گندزدایی پیشرفته مولتی اکسیدان بکو با هدف ایمن­ سازی، سالم­ سازی، بومی­ سازی و گندزدایی آب بدون استفاده از مواد شیمیایی افزودنی و تولید آب سالم در محل مصرف طراحی و ساخته شده است.

این سامانه با روش فرآیند کنترل شده الکترولیز نمک طعام محلولی از ترکیبات مولتی اکسیدان شامل دی­اکسیدکلر، کلرگازی محلول، ازن، اکسیژن، آب اکسیژنه، اسید هیپوکلرو و هیپو کلریت سدیم تولید می­ کند که قابلیت استفاده در گندزدایی هرگونه آب مصرفی را داراست.

این سامانه هم اکنون در نسخه های نمک اشباع، نمک محلول و بدون نمک بر اساس سفارش مشتری در حال تولید است.

محلول تولیدی دارای خواصی همچون «pH» در ناحیه خنثی، در حالت ذخیره و در حین تولید فاقد بوی کلر است، دارای ماندگاری بسیار بالا بوده، پس از اختلاط با آب خام، کلر باقیمانده بالایی را به جای می گذارد، همچنین باعث کاهش سختی دایم و موقت آب می شود.

گستردگی دامنه کاربرد از جوامع کوچک روستایی تا جوامع بزرگ شهری و موارد صنعتی، بهره­ برداری و نگهداری آسان، ارجحیت توجیه فنی و اقتصادی در هزینه های جاری و سرمایه گذاری نسبت به سایر روش های گند زدایی، استفاده از چند عامل گندزدای موثر، حذف خطرات و اثرات گاز کلر ناشی از نشت کپسول یا در هنگام ساخت محلول پرکلرین بر سلامتی بهره بردار، از جمله مزایای این روش علمی است.

ایجاد دانش فنی طراحی، ساخت، نصب و بهره برداری به صورت بومی در داخل کشور، افزایش کنترل های سامانه و هوشمند سازی آن، اصلاح فرایند تولید محلول و فرآورش محلول تولیدی و افزایش کیفیت محلول و امکان تامین سامانه بر حسب نیاز کارفرما با هر ظرفیت مورد نیاز از جمله قابلیت ها و مزایای دستگاه نسبت به نمونه های مشابه خارجی آن است.

گندزدایی آب در تصفیه خانه های آب جهت مصارف آشامیدنی، گندزدایی آب مخازن نگهداری آب، گندزدایی پساب در تصفیه خانه­ های فاضلاب جهت تخلیه به محیط یا مصارف کشاورزی یا صنعتی، گندزدایی آب فرایندی در برج های خنک کننده در نیروگاه ها، پتروشیمی، پالایشگاه ها و صنایع فلزی و غیر فلزی، گندزدایی آب استخرهای شنا و پارک های آبی، گندزدایی و شست­ وشو در بیمارستان ها و گندزدایی آب فرآیندی را از جمله کاربردهای این سامانه است.(مهر)


منبع : وبسایت روزنامه جام جم

آدرس منبع : http://www.jamejamonline.ir/

اسکایپ سخنان شما را به ۴۰ زبان ترجمه می‌کند

اسکایپ,موتور جستجو,ترجمه

اسکایپ سخنان شما را به ۴۰ زبان ترجمه می‌کند

اسکایپ از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین سرویس‌های ارتباط تصویری آنلاین است که به دلیل سازگاری با سیستم‌های عامل مختلف و سهولت استفاده، طرفداران زیادی دارد.

این سرویس که محصول مایکروسافت است فقط روی اندروید، بیش از صد میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد. به نظر می رسد این سرویس با افزودن قابلیت باورنکردنی جدید محبوب تر نیز شود.

تصور کنید در حالی که فارسی صحبت می کنید، اسکایپ همزمان صحبت های شما را برای طرف مقابل به انگلیسی ترجمه کند. این ویژگی می تواند زندگی بسیاری از افراد را متحول و آسان تر کند.

بتازگی ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت اعلام کرده است که تا پایان سال جاری میلادی امکان ترجمه زنده اسکایپ با پشتیبانی از ۴۰ زبان به این سرویس افزوده می شود. نادلا در جریان کنفرانس Code سرویس Skype Translator را در مقابل حضار آزمایش کرد. سخنان او در حین اسکایپ کردن با Gurdeep Singh Pall از انگلیسی به آلمانی ترجمه می شد و سخنان پال نیز از آلمانی به انگلیسی. این امکان جدید که حاصل ده سال تحقیق روی یادگیری ماشین، شناسایی گفتار و ترجمه خودکار است، روی همه اپلیکیشن ها و نرم افزارهای اسکایپ قابل اجراست. (ضمیمه کلیک)


منبع : وبسایت روزنامه جام جم

آدرس منبع : http://www.jamejamonline.ir/


گشایش جام جهانی فوتبال با همکاری ربات‌ها

فناوری,فوتبال,جام جهانی

گشایش جام جهانی فوتبال با همکاری ربات‌ها

لحظه شماری برای آغاز مسابقات جام جهانی امسال آغاز شده و فقط چند روز دیگر تا برگزاری این مسابقات باقی‌مانده است؛ مسابقاتی که بی‌شک دربردارنده اتفاقات جالب و شگفت‌انگیزی از رقابت میان 32 تیم شرکت‌کننده از پنج قاره دنیا خواهد بود.

با توجه به پیشرفت فناوری های رایانه ای و پرطرفدار بودن این رشته ورزشی و حساسیت بالای این رقابت ها، تردیدی نیست که در رقابت های امسال بیش از پیش شاهد استفاده از فناوری های پیشرفته ای باشیم که دست به دست هم می دهد تا علاوه بر تضمین امنیت بازی ها و کاهش خطاهای احتمالی در داوری، در ثبت خاطره های تکرار نشدنی در کنار علاقه مندان به این ورزش پرهیاهو نقش آفرینی کند.

ربات ها؛ از خوشامدگویی تا کنترل امنیت بازی ها

اگر همه کارها طبق برنامه از پیش تعیین شده پیش برود در مسابقات جام جهانی فوتبال شاهد مراسم افتتاحیه ای از نوعی متفاوت خواهید بود. قرار است در مراسم افتتاحیه یک جوان برزیلی که دچار معلولیت حرکتی است به کمک ربات هوشمندی که یکی از دانشمندان عصب شناس برجسته و بنام برزیلی طراحی کرده است از روی صندلی چرخدارش بلند شده و پس از تجربه راه رفتن در وسط زمین فوتبال، به همه خوشامد بگوید.

این ربات نخستین رباتی است که تحت فرمان ذهن انسان کنترل می شود و فرد می تواند با بر تن کردن این ربات اسکلتی به کمک نیروی ذهنش آن را تحت کنترل قرار دهد. به گفته مسئولان برگزارکننده جام جهانی امسال، قرار است از چهار پهپاد برای کنترل مسابقات استفاده شود. حفظ نظم و امنیت بازی ها نیز به ربات های هوشمند واگذار می شود. این ربات ها در 12 ورزشگاه محل برگزاری مسابقات مورد استفاده قرار می گیرد که شرکت iRobot تامین ربات های همیار پلیس را عهده دار شده است. دوربین هایی با قابلیت ثبت 400 تصویر در ثانیه و کنترل از راه دور از جمله امکانات این ربات ها است. این ربات می تواند در مناطق مختلف جستجو کرده و اشیای غیر قابل شناسایی مشکوک را مورد بازبینی قرار دهد.

اساسا این ربات ها که Packbot نام دارد، برای انجام ماموریت های خطرناک از قبیل حادثه نیروگاه اتمی فوکوشیما در ژاپن طراحی شده است. قرار است نیروهای امنیتی به عینک های دوربین دار مجهز شوند تا در صورت بروز مشکل، فرد خاطی براحتی شناسایی شود.

توپی با شیارهای عمیق

امسال نیز با هدف افزایش قابلیت ها و بهبود کارایی، قرار است یک توپ اختصاصی که توسط شرکت آدیداس طراحی شده است در مسابقات جام جهانی مورد استفاده قرار گیرد که به نظر می رسد در مقایسه با توپ جام جهانی قبلی از تفاوت های بارز و آشکاری برخوردار باشد. آنچه در نخستین نگاه توجه شما را جلب می کند وجود درزهای عمیق روی بدنه توپ است که تبادل هوا را امکان پذیر ساخته و در نهایت به افزایش سرعت حرکت و تعادل توپ در هنگام حرکت در زمین بازی کمک می کند. وزن این توپ فقط 437 گرم است و میزان نفوذ آب به بدنه توپ 2 /0 درصد است؛ بنابراین حتی در شرایطی که این توپ در تماس با آب قرار گیرد بازهم تغییری در عملکرد آن ایجاد نخواهد شد. در نظر گرفتن نکات علمی و فنی در طراحی توپ، کاهش فشار وارد شده به کمر، گردن، زانو و پاشنه های پای بازیکنان را تضمین می کند.

به گفته کارشناسان، این توپ که برازوکا نام دارد، از نظر دقت در مقایسه با نمونه قبلی توپ جام جهانی که جابولانی نام داشت، از دقت بهتری برخوردار است و بر خلاف جابولانی که دروازه بان ها از مخالفان اصلی آن بودند این توپ حرکت غیرطبیعی ندارد و میزان انحراف آن از میسر حرکت بسیار محدود و جزئی است. جابولانی در مقایسه سطح صاف تری داشت که این ویژگی به غیرقابل پیش بینی بودن مسیر حرکت توپ منتهی می شود. استفاده از شش تکه اصلی برای بدنه توپ یعنی کاهش تعداد تکه های تشکیل دهنده بدنه توپ موجب می شود این توپ جدید از پایداری بیشتری برخوردار باشد. گرچه این ویژگی موجب می شود سطح توپ تا اندازه ای صاف و صیقلی باشد اما آدیداس برای حل این مشکل از شیارهای عمیق روی بدنه توپ استفاده کرده است. به گفته کارشناسان، برازوکا عملکردی مشابه توپ های سنتی 32 تکه دارد. شیارها و برجستگی های روی توپ موجب پایداری بیشتر توپ و پیش بینی می شود دروازه بان ها در مواجهه با چنین توپی با مشکلات کمتری در پیش بینی مسیر حرکت توپ مواجه باشند.

تماشای مسابقات از نوعی دیگر

جام جهانی فوتبال از جمله اتفاقات مهمی است که نه تنها برای علاقه مندان ورزش و بویژه ورزش فوتبال، بلکه برای علاقه مندان به آشنایی با فناوری های جدید نیز مورد توجه بوده است. یکی از موضوعات مطرح برای کشورهای میزبان جام جهانی این است که از فناوری های نوین و ابزارهای پیشرفته برای هرچه بهتر برگزار شدن این رقابت ها استفاده شود.

در نظر گرفتن نکات علمی و فنی در طراحی توپ، کاهش فشار وارد شده به کمر، گردن، زانو و پاشنه های پای بازیکنان را تضمین می کند

 
 

برای نخستین بار در مسابقات امسال از سیستم های تصویربرداری با کیفیت 4000 پیکسل استفاده می شود که شرکت سونی این تجهیزات را برای پخش مستقیم رقابت ها تامین می کند. بنابراین امسال علاقه مندان فوتبال می توانند شاهد تماشای تصاویر باکیفیت تری از این رقابت ها باشند و مسابقات را از دریچه ای متفاوت تعقیب کنند. در این تجهیزات از فناوری Ultra HDTV استفاده شده است. اگر سینمای خانگی شما قابلیت دریافت تصویری با چنین کیفیتی را ندارد بازهم این فناوری به دردتان می خورد، زیرا به این طریق می توانید مطمئن باشید تصویری که روی نمایشگر خانگی شما نقش می بندد باکیفیت ترین تصویری است که می توانید روی این نمایشگر ببینید.
یعنی حتی تلویزیون های معمولی با هر نوع نمایشگر و هر کیفیتی می تواند به بهترین روش رضایت مخاطبانشان را جلب کنند. وقتی برای نخستین بار رقابت های فوتبال در قالب تصاویر رنگی روی جعبه جادویی تلویزیون به نمایش درآمد، سر و صدای زیادی در دنیای علاقه مندان به تماشای مسابقات فوتبال به راه افتاد. با پیشرفت نمایشگرهای تلویزیونی و امکان نمایش تصاویری واقعی تر از این رقابت ها تماشای فوتبال روی نمایشگرهای خانگی رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است.

اما امسال در کنار فناوری هایی که قرار است در جریان برگزاری رقابت ها امکانات بیشتری را برای مسئولان برگزاری، داوران و بازیکنان فراهم کند، قرار است شبکه تلویزیونی ESPN در مسابقات امسال سیستم جدیدی را در اختیار مخاطبان قرار دهد که به آنها این امکان را می دهد تا بتوانند بازی ها را به شیوه مجازی تحلیل کنند. این سیستم با استفاده از شبیه سازی تصویر امکان فهم سخنان کارشناسان را برای بینندگان فراهم می کند.

به کمک این سیستم می توان صحنه های حساس بازی را به طور مجازی از زاویه های مختلفی که از طریق دوربین های ثبت کننده بازی ذخیره می شود، شبیه سازی کرد. بنابراین هر فردی می تواند یک دید کامل از صحنه حساسی از بازی را که بحث برانگیز بوده است داشته باشد. بر این اساس هر کارشناسی می تواند به شیوه مجازی وارد زمین بازی شده و آنچه را در آنجا اتفاق افتاده است از نزدیک نظاره گر باشد. همچنین این سیستم می تواند صحنه هایی را که بر حسب تغییر شرایط امکان وقوع آنها وجود داشته است شبیه سازی کند.

فرانک فراهانی جم / گروه دانش


منبع : وبسایت روزنامه جام جم

آدرس منبع : http://www.jamejamonline.ir/