سایت فناوری اطلاعات نفیر نجف آباد

سایت فناوری اطلاعات نفیر نجف آباد اخبار آی تی

سایت فناوری اطلاعات نفیر نجف آباد

سایت فناوری اطلاعات نفیر نجف آباد اخبار آی تی

5 پیش‌بینی درباره آینده بازی‌های رایانه‌ای

بازی رایانه ای,نرم افزار

5 پیش‌بینی درباره آینده بازی‌های رایانه‌ای

نخستین بازی‌های رایانه‌ای دو بعدی، ساده و البته سیاه و سفید بود. بازی‌های سه بعدی و پیچیده امروز تردیدی باقی نمی‌گذارد که روند پیشرفت بازی‌های رایانه‌ای همچنان ادامه می‌یابد و در آینده شاهد پدیدار شدن فناوری‌های جذاب‌تری در این حوزه خواهیم بود.

اما براستی بازی های رایانه ای در پنج یا ده سال آینده چه تفاوتی با بازی های امروزی خواهد داشت؟ با این که پاسخ دادن به این پرسش در نگاه اول دشوار است، اما کارشناسان با بررسی روندهای تازه ای که در صنعت بازی های رایانه ای ایجاد شده، پیش بینی هایی در ارتباط با آینده این صنعت ارائه کرده اند.

1. حضور پررنگ تر واقعیت مجازی

شاید مهم ترین تفاوت میان بازی های امروزی و آنچه در آینده عرضه می شود، تفاوت در کیفیت گرافیکی آنها باشد. در حقیقت فاصله میان دنیای واقعی و دنیای مجازی در بازی های آینده بشدت کمرنگ شده و حتی تشخیص این دو برای کاربر بمراتب دشوارتر خواهد شد.

در این میان، صفحات نمایش واقعیت مجازی را که روی سر کاربر قرار می گیرد و در اصطلاح HMD خوانده می شود، باید اصلی ترین شاخص تحول در ارائه واقعیت مجازی در بازی های رایانه ای آینده دانست.

معروف ترین این دستگاه ها را باید اوکولوس ریفت (Oculus rift) دانست. این دستگاه که بشدت مورد استقبال قرار گرفته، می تواند تصویری شفاف و باورپذیر از واقعیت را برای کاربری که آن را روی سر می گذارد، ایجاد کند. این دستگاه که احتمالا یک تا دو سال آینده به بازار عرضه می شود، قیمتی حدود یک میلیون تومان خواهد داشت.

شرکت ژاپنی سونی مدتی پیش از دستگاه واقعیت مجازی خود رونمایی کرد. این دستگاه که مورفیس (Morpheus) نام دارد، زاویه دید 90 درجه و با کیفیت 1080 پیکسلی را در اختیار کاربر قرار می دهد. این دستگاه می تواند در بازی های کنسول این شرکت یعنی پلی استیشن استفاده شود. مدیران سونی بر این باورند که این فناوری آینده بازی های رایانه ای را متحول می سازد.

2. نمایشگر دوم برای کاربر

اشتیاق شدید بازار برای خرید تلفن همراه هوشمند و تبلت، سبب شده رقابت میان شرکت های اصلی سازنده کنسول بازی (سونی، مایکروسافت و نینتندو) داغ تر شود و این شرکت ها به فکر ارائه نمایشگر دوم برای کاربران خود بیفتند.

برای نمونه شرکت نینتندو در کنسول دستی خود با نام گیم پد Wii U صفحه نمایش دومی را جای داده است. این صفحه نمایش دوم کاربردهای مختلفی برای کاربر خواهد داشت. برای نمونه در بازی هایی که کاربر به اهدافی شلیک می کند، این صفحه دوم برای نمایش نقشه مسیر به کار خواهد رفت.

مایکروسافت محصولی با عنوان «عینک هوشمند ایکس باکس» (Xbox SmartGlass) طراحی کرده است. البته اشتباه نکنید، خبری از عینکی مشابه عینک گوگلی نیست. این محصول صرفا یک برنامه رایانه ای است که می توان آن را روی گوشی همراه، لپ تاپ یا رایانه نصب کرد و اطلاعاتی مانند آمارهای مربوط به بازی و مواردی از این قبیل را که در صفحه متصل به کنسول نمایش داده نمی شود، مشاهده کرد.

3. بازی های با متن باز

احتمالا دیده اید بسیاری از بازی های نصب شده روی گوشی های همراه هوشمند، رایگان یا بسیار ارزان هستند. بسیاری از این بازی ها که شرکت های بسیار کوچک یا حتی تنها یک برنامه نویس طراحی کرده، از نوع متن باز است. از آنجا که بسیاری از برنامه نویسان از توانایی مالی برای خرید بسته های برنامه نویسی بازی همچون SDK برخوردار نیستند، به استفاده از راهکارهای متن باز برای این منظور روی می آورند.

همان طور که به لطف وجود شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاری ویدئو (نظیر یوتیوب) هر کسی می تواند وارد دنیای فیلمسازی شود، در آینده نیز شاهد حضور قابل ملاحظه بازی های متن باز از سوی برنامه نویسان و شرکت های گمنام خواهیم بود.

4. واقعیت افزوده

چند سالی است «واقعیت افزوده» (AR) بشدت مورد توجه برنامه نویسان گوشی های هوشمند قرار گرفته، به طوری که چند برنامه مختلف واقعیت افزوده برای گوشی های هوشمند طراحی شده است. برای نمونه هر کاربر می تواند دوربین گوشی خود را در برابر یک مکان گردشگری یا رستوران بگیرد و اطلاعاتی در مورد آن مکان را روی تصویری روی نمایشگر گوشی خود مشاهده کند.

تاکنون گام هایی برای گنجاندن واقعیت افزوده به بازی های رایانه ای برداشته شده، اما این گام ها بسیار محدود است و باید انتظار پیشرفت های قابل ملاحظه ای را در این خصوص داشت. برای نمونه با یکی از برنامک های عرضه شده در این خصوص که روی گوشی هوشمند نصب می شود، می توانیم به اشیای مختلفی که در اتاقمان مشاهده می کنیم شلیک کنیم و شاهد سرنگون شدن آن در صفحه نمایشگر گوشی باشیم.

همچنین شاید با برنامه های مختلفی که برای عینک گوگلی ساخته می شود، حتی نیازی به بلند کردن گوشی یا کنسول نباشد و با اشیایی که در دنیای واقعی می بینیم هم بتوان بازی کرد.

5. بازی بر فراز ابرها

با پیشرفت هایی که چند سال اخیر در زمینه رایانش ابری صورت گرفته، تردیدی نمی ماند که این فناوری می تواند آینده بازی های رایانه ای را دگرگون سازد. امروزه ارتباط با سرورهای ابری بمراتب ارزان تر، سریع تر و مورد اطمینان تر از گذشته شده است.

شرکت سازنده بازی معروف سیمز (Sims) یکی از نخستین شرکت هایی بود که از این فناوری استقبال فراوانی کرد. از نظر کارشناسان این شرکت، فناوری ابری بخش مهمی از آینده صنعت بازی های رایانه ای خواهد بود.

اما فناوری رایانش ابری چه مزایایی دارد؟ یکی از اصلی ترین مزیت های این فناوری را باید در سهولت دسترسی به بازی های مختلف دانست. در حال حاضر برای دسترسی به بازی هایی با کیفیت بالا، نیازمند نصب این بازی ها روی سیستم شخصی هستیم که البته حجم زیادی از دستگاه می گیرد. علاوه بر این نصب به روزرسانی های آن نیز موجب دشواری های بیشتری برای کاربران می شود.

با فناوری ابری، فقط کافی است به اینترنت متصل شویم تا از آخرین نسخه بازی مورد نظر استفاده کنیم. در این صورت اطلاعات هر کاربر و نیز امتیازات دریافت شده او محفوظ می ماند.


سامسونگ رقیب اوکولوس ریفت را می سازد


اوکولوس ریفت را باید نخستین دستگاه واقعیت مجازی قرار گیرنده روی سر دانست، اما بتازگی اعلام شده سامسونگ قصد دارد دستگاهی مشابه را امسال وارد بازار کند.

این دستگاه از آخرین فناوری های پردازشی سامسونگ بهره خواهد برد. کاربران با قرار دادن این دستگاه برابر چشمان خود می توانند بازی های مختلف سه بعدی اندرویدی را بازی کنند.

ظاهرا این شرکت کره ای قصد دارد این فناوری را با کمترین قیمت ممکن عرضه کند تا به این ترتیب بازار جدید را به تسخیر خود در آورد.

با این که هنوز جزئیات چندانی از این دستگاه ارائه نشده، اما این شرکت چند نمونه اولیه از این دستگاه را به برنامه نویسان مختلف داده تا ضمن بررسی معایب و مزایای آن، برنامه های ویژه این دستگاه را طراحی کنند. (ضمیمه کلیک)

صالح سپهری فر


منبع : وبسایت روزنامه جام جم

آدرس منبع : http://www.jamejamonline.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.